mandag 16. november 2009

ULL BILDER - Mine første forsøk

Her er to bilder av de første ull-bildene jeg laget,
for en del år siden.
Husker ikke nå hvor mange jeg laget den gangen,
men det ble en del.
Alle sammen ble solgt og de gikk som varmt hvetebrød :-)
----------------
Å lage ull-bilder er utrolig morsomt,
her er det bare å bruke fantasien.
Jeg begynte med å legge et lag med ull i bunn farge.
For eksempel naturfarge vist jeg skulle ha et bilde med mye snø.
Eller som bilde over der brukte jeg også naturfarge
som bunn farge.
Der etter brukte jeg små ull dotter i andre farger.
Litt blått til himmel og sjøen.
Grønt til blader og gress.
Brunt og grått til berg o.s.v.
Når alt er tovet og tørket, begynner jeg å sy.
Jeg bruker broderi garn som jeg deler i
3 deltr - 2 deltr og gjerne 1 deltr
vist jeg bare skal fremme en svak kontur
av en fjellsprekk for eksempel.
Jeg broderer litt forskjellige sting alt etter hva jeg skal sy.
Blomster er fint å brodere med franske knuter eller millefleur.
Attersting - kjedesting - plattsøm og
fjærsøm blir også mye brukt.
For å finne et motiv på ullflaket er det lurt
å bruke en passepartour.

2 kommentarer:

  1. Heisan :o)
    Først og fremst...tusen takk for at du ville bli med på min trekning. Jeg er ganske "grønn" på dette området ennå, men jeg synes det er moro og interresant å se hvordan andre har det og hva de driver med.
    Det var utrolig flotte ullbilder du har laget! Det er sikkert moro å drive med. Også så nydelige hunder du har! De var skjønne :o)
    Legger deg til som følger jeg, for her vil jeg kikke innom mer ;o)
    Ha en flott uke.
    Klem fra GroLinda

    SvarSlett
  2. Hei på deg Gro Linda.
    Det er jo så spennende med disse trekningene.
    Moro at du likte ullbildene og vovsene mine.
    Enig med deg det er moro å vandre rundt i blogg verden. Det er jo så mye fint å titte på.
    Kjempe koselig at du følger meg.

    Jeg kommer snart på besøk igjen.

    Klem fra Seascape

    SvarSlett