søndag 19. februar 2012

FASTELAVENSRIS MED HJERTER

Jeg vet at det er Fastelaven i dag og ikke Valentinsdag :-))


Men jeg holder på med et nytt hobbyrom og det meste av mine hobbyting er pakket i esker. Og jeg aner rett og slett ikke hvor de fargede fjærene til fastelavensriset er.


Hva skulle jeg pynte fastelavnsriset med da, jeg orket ikke tanken på å lete igjen om alle eskene på jakt etter fjærene.
--------------------------------
Men heklet mini hjerter, fungerer vel også?
Eller hva syntes du?
--------------------------------

Lørdag gikk med til å hekle 62 stk mini hjerter og her er glasset fylt opp.
Mange fine farger.
Har du lyst å hekle slike mini hjerter, her er oppskriften.


GARN: Bomull Sport (fra Spar Kjøp)

HEKLENÅL nr: 2,5

Du kan selvfølgelig hekle slike i tynnere eller tykkere garn.

Kan du ikke hekle har DROPS en kjempe fin hekle-skole.

------------------
4 lm, ta i sammen til en ring med 1 kjm i første lm.
I lm-ringen hekler du slik:

3 lm, 3 dobble st, 3 st, 1 dobbel st, 1 lm, 1 dobbel st, 3 st, 3 dobble st, 3 lm, 1 kjm i den første av de 3 lm som du begynte omg med.

---------------------
LITEN LØKKE:

6 lm, fest med 1 kjm bak på hjerte nesten ned i spissen.
---------------------

LANG LØKKE:

Du kan også hekle lang løkke vist du ønsker det, hekl 15 lm eller så mange lm som du ønsker, fest med 1 kjm ned i masken hvor du begynte.


Ønsker du en spissere spiss nede på hjerte, hekler du slik som i oppskriften over.

Men i steden for 1 lm i mellom 1 dobbel st i spissen, hekler du 3 lm, 1 kjm denne kjm hekler du slik som bilde viser under her. Og forsett videre som i oppskriften over 1 dobbel st.............




Det rosa hjerte er heklet med spiss og lang løkke, det lyse blå hjerte er også heklet med lang løkke men uten spiss.

Du kan pynte med å lime eller sy fast en perle i mitten av hjerte.

Eller sy fast perle i spissen.


Her er fastelavnsris ferdig pyntet.

62 hjerter holdt til 2 buketter.

-----------------

Hjertene kan du bruke til å pynte for eksempel:

pulsvarmere - nøkkelring - hårklemmer/strikk o.s.v.

----------------------

Eller hekle en lang rad med lm i steden for en liten løkke i toppen, og sy fast noen perler på enden og bruk det som bokmerke.

Her er det bare å bruke fantasien.

-----------------------


LYKKE TIL vist du ønsker å hekle hjertene.

Skriv gjerne en kommentar på dette innlegge vist du ønsker å bruke oppskriften,

slik at jeg kan få se det du hekler.

48 stk store fine boller laget jeg også, vi måtte jo ha fastelavnsboller i dag.


Min mann liker fastelavnsboller med bare krem,

mens jeg liker smaken av bringbær syltetøy som er rørt inn i kremmen.

Det ser jo veldig deilig ut med hvit og rosa krem, nam nam :-))

-------------------------

Håper du har kost deg med fastelavnsboller i dag.

Jeg ønsker deg en riktig fin uke.


22 kommentarer:

  1. Hei, for noen nydelige hjerter du har heklet. Jeg synes det var en god ide med hjerter på fastelavnsriset:) Kunne godt tenkt meg å prøve på å hekle disse hjertene men jeg har håndarbeidsforbud pga. senebetennelse i skulderen så det blir nok ikke nå. Ha en fortsatt fin søndagskveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. 1000 takk :-)
      Så synd at du har senebetennelse, jeg håper du snart blir bra igjen.

      Slett
  2. For noen kjempesøte hjerter! De ble supre som pynt på fastelavnsriset. Bollene ser bare så fristende ut fylt til randen av krem.
    Tror nok jeg kommer til å hekle slike hjerter en dag. Takk for at du deler oppskifta! Ønsker deg ei ny, fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) takk :-)takk.
      Ha en super fin uke du også :-)

      Slett
  3. Så søte hjerter ♥ For et tålmodighetsarbeid! Et er å hekle, men all tråden som skal festes... :) Ser du har kost deg med boller, du også ;) Ha en finfin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :-) Tålmodighetsarbeid, nei da, bare kos. Rask å lage er de også. Den første trådstompen hekler jeg inn i arbeidet, da er det bare å feste tråden på enden. Hvordan jeg hekler inn tråden kan du se på bilde av det rosa hjerte hvor jeg viser hvordan jeg hekler spissere hjerte.
      Ha en riktig fin uke du også.

      Slett
  4. Åhhh, fineste fastelavnsris jeg har sett!!!
    Disse hjertene er nydelige! Tusen takk for at du deler oppskrift;)
    Du har en kjempefin blogg! Legger meg til som følger;) Og så er jeg bestemor til en nydelig sheltietispe;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :-)) artig at fastelavensriset falt i smak.
      Herlig at du er bestemor til sheltien Bianca, hun er jo riktig søt.
      Nå skal jeg titte i bloggen din.

      Slett
  5. Så fine hjerter! Likte så godt glasset som var fylt opp med hjerter i alle farger:) Takk for at du deler oppskriften:) Fastelavensbollene så gode ute, både med hvit og rosa krem:)

    SvarSlett
  6. Så fantastisk fint det vart :-) Koslig at du også deler oppskrift.

    SvarSlett
  7. Nydelige hjerter! Slike kan man jo pynte med enten det er fastelavn, valentin eller hva som helst. Tusen takk for tips og oppskrift!
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  8. Utrolig søte små hjerter, og i alle de herlige fargene :-)
    Fastelavnsriset ditt ble jo bare utrolig fint!

    SvarSlett
  9. Nydelige hjerter!! Jeg har akkurat leta etter oppskrift på sånne - Takk!!!

    SvarSlett
  10. Hekla noen lokk/hetter til syltetøyglass, og ville pynte de litt. Søkte og fant disse søte små hjertene. Helt supre ! Takk for oppskriften :)

    SvarSlett
  11. Tusen takk for super oppskrift! Jeg har litt rødt heklegarn til overs og vil bruke det til å hekle et par slike hjerter. De vil ta seg godt ut på et minitre i plast som jeg har på spisebordet i jula.

    Anett | Tall Girl's Fashion

    SvarSlett